Tuesday 9 July 2013

Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah.


Sambutan hari guru pada 16 Mei setiap tahun merupakan satu majlis bagi memperingati dan menghargai jasa golongan pendidik kepada pembangunan negara khususnya dalam melahirkan modal insan yang berpengetahuan tinggi. Guru juga berperanan membentuk keseimbangan rohani, emosi dan intelek anak-anak supaya mereka dapat membesar menjadi insan yang berguna kepada keluarga,  masyarakat dan negara.

Walaupun disambut agak lewat, majlis sambutan hari guru peringkat sekolah SK Nanga Meluan tetap disambut dengan meriah. Sambutan yang disambut pada 3 Julai 2013 di Dewan Besar telah berlangsung dengan jayanya.
Persembahan Murid
Ucapan YDP PIBG, En. Nabau Laja
Persembahan Nyanyian Guru
Seawal jam 0730 pagi, semua guru, AKP dan murid sudah berkumpul di Dewan Besar Nanga Meluan. Pada pukul 0800 pagi, ketibaan tetamu jemputan iaitu Pegawai Waran II (B) Encik Nabau ak Laja iaitu selaku YDP PIBG SK Nanga Meluan, bersama dua orang Exco PIBG iaitu Tuai Rumah Engkulau (Rh. Engkulau, Wong Besi Api) dan Encik Enting Ak Usit (Rh Lunggek, Bilat).
Majlis sambutan bermula dengan nyanyian lagu Negaraku. Disusuli dengan ucapan perasmian oleh Guru Besar, ucapan YDP PIBG dan ucapan dari Ketua Murid. Majlis pada pagi itu juga diserikan dengan beberapa persembahan murid seperti deklamasi sajak, persembahan tarian dan nyanyian serta persembahan lakonan. Majlis diteruskan dengan nyanyian lagu Kami Guru Malaysia, bacaan ikrar guru. Simbolik sambutan pada pagi itu ialah acara memotong Kek Hari Guru. Selepas itu, sambutan diteruskan dengan acara Pertukaran Hadiah.
Anugerah Khas Hari Guru 2013
Upacara Memotong Kek
Majlis sambutan pada tahun ini menyaksikan penyampaian anugerah khas bagi guru-guru yang telah banyak berjasa kepada sekolah. Anugerah tersebut ialah Anugerah Guru Inovatif, Anugerah Guru Sukan, Anugerah Guru Akademik. Anugerah ini diharap dapat memberi inspirasi kepada guru-guru bersesuaian dengan tema  Guru Malaysia: 1Agenda 1Aspirasi.
Acara Pertukaran Hadiah
Kemudian, majlis diteruskan lagi dengan sesi bergambar dan jamuan ringan. Pada pukul 1200 tengah hari majlis sambutan berhenti rehat sebelum disambung semula pada pukul 0230 petang untuk acara sukaneka.
Sukaneka: Membina Menara Tin
Acara sukaneka pada petang tersebut begitu meriah dengan pelbagai acara yang menarik telah dirancang yang melibatkan penyertaan semua guru, AKP dan murid. Antaranya ialah Memancing Botol, Jaringan Gol, Bola & Kayu, Membina Menara Tin, Lari Kepit Tin dan Batak Lampung.
Ternyata keseronokan dan kemeriahan acara sukaneka tersebut telah memupuk semangat kesukanan dan semangat juang yang tinggi dalam kalangan semua warga SK Nanga Meluan. Acara sukaneka tersebut tamat sekitar jam 6.30 petang iaitu sebaik sahaja tamat majlis penyampaian hadiah kepada pemenang.
Sekian, Selamat Hari Guru. Gayu Guru Gerai Nyamai 2013.

No comments:

Post a Comment